Saaronniemen Saukkojen koti on Tammirannassa ja siellä toimii aktiivinen iloinen talviuinnin harrastajajoukko. Yhdistys aloitti toimintansa 2009. Historiaan mahtuu evakkoonlähtöjä ja vuokralaisena oloa. Kaikki muuttui, kun tuli mahdollisuus ostaa oma paikka harrastukselle. Yhdistyksen jäsenmäärä on nyt 450. Lisäys on ollut tasaista jäsenien ja uintikertojan määrässä.

Ulkomaalaisia kävijöitä tuli suuri määrä lisää

Viime kaudella Saukoissa aloitettiin kansainvälistyminen. Uutena merkittävänä uimarijoukkona aloittivat ulkomaalaiset talviuinnin harrastajat. Suurin osa heistä on opiskelijoita Turun alueelta. Saukkorannassa nähtiin vierasperäisiä ihmisiä sankoin joukoin. Vedessä ja saunan lauteilla kuultiin eksoottisia kieliä. Kommunikointi sujuu, vaikka me emme aina edes osaisi edes englantia tai puhumattakaan espanjasta. Nämä tervetulleet vieraat olivat mukava lisä siihen joskus synkkään ilmaan syksyllä ja talvella.

saukko_1

Saukot vetäytyvät kaislikon suojaan nähdessään ensimmäisiä ulkomaisia ryhmiä alueellaan. Kuva on yhdistyksen oman taidekuvaajan Jouko Tarposen yksi näkemys talviuinnista.

Meidän ulkomaalaisemme eivät halunneet kiirehtiä tullessaan Saukkoihin. Usein he halusivat jopa grillata jotain. Ranskalaisen keittiön kasvatit kehuivat suomalaisia grillimakkaroita.

Ihmettelin joskus, miten nämä maailman kansalaiset oikein osasivat Saukkorantaan. Kysymykseni oli kummallinen, sillä heidän mielestään bussivuorot ovat hyvät talvellakin Ruissalon suuntaan. Toivomuksena on saada Tammirannan pysäkille katettu pysäkki niin kuin Kasvitieteellisen Puutarhan pysäkilläkin on. Saukot ovat vastaanottaneet ulkomaiset uudet uimarit innostuneesti vastaan. Nuorissa opiskelijoissa on innostuneisuutta ja ennakkoluulottomuutta, mitä me vanhat uimarit myös tarvitsisimme.

Saukot kokevat vastuuta Ruissalosta

Saaronniemen Saukkojen puheenjohtaja Pekka Tuomaala pitää hyvin merkittävänä, että kerholla on oma paikka ja koti. Nyt pystytään itse kohentamaan ja ylläpitämään aluetta. Ympäristö lähellämme on nyt ja tästä eteenpäin erittäin tärkeä, korostaa Tuomaala. Ruissalo on kuin lahja kaikkine ilmiöineen. Kaikkea ympärillä pitää seurata, ettei pääse tapahtumaan mitään äkkinäistä negatiivista. On hienoa seurata myös eläimiä. Kauriit ovat upea näky ja monet Saukot muistavat sen ”kapisen” ketun lähistöllä.

Saukoilla on jatkuva projekti Saukkorannan päätalon kunnostamisesta. Tämä ei tietenkään ole mitään uutta eikä erityistä Ruissalossa asuville. Juuri nyt tehdään sähköhommia, kaapelit laitetaan maan alle. Toinen suuri työ on päärakennuksen lasiterassin kunnostus. Katto on rikki ja kyllä siinäkin työtä riittää.

Asiat sujuvat nyt entistä paremmin Saukoissa. Siinä on ollut tärkeää erittäin hyvä yhteistyö Turun kaupungin kanssa. Kaupunki on ollut hyvä yhteistyökumppani ja myös myötämielinen Saukkojen hankkeille.

Saukot ovat pohtineet samaa kuin niin monet yhdistykset; miten uusia jäseniä saataisiin lisää. Vastaus on sittenkin aika yksinkertainen. Pidetään hyvää huolta vanhoista jäsenistä. Se on parasta markkinointia.

saukko_2

Saukkouimari on aina iloisella tuulella. Jos kohtaisin tämän tervehdyksen, menisin suinpäin avantoon, vaikka en ymmärtäisi mitään vielä talviuinnista. (Kuva: Jouko Tarponen)

Kirjaudu